Valmistaudu hiihtokauteen!

22.11.2016 10:068 kuukautta sitten

Luminen talvi on jo saapunut pohjois-Suomeen ja etelässäkin saatiin pieni maistiainen hiihtokaudesta, kunnes säiden herra palautti "normaalin" marraskuun sään. Mikäli et ole  ehtinyt valmistatua hiihtokauteen, niin nyt kannattaa aloittaa. Hiihtäminen talvella on mitä parhainta kestävyysharjoittelua myös triathlonharrastajalle, jolla tavoitteet ovat kesäkaudella. Mikäli ulkona on hyvät olosuhteet hiihtoon ja tekniikka & välineet ovat hallussa, kannattaa peruskuntoa kasvattaa mielummin ladulla kuin pelkästään ajovastuksen päällä. 

Ennen hiihtokauden alkua kannattaa monipuolistaa omaa harjoittelua ottamalla jalkalenkille sauvat mukaan monestakin syystä. 

  • Sauvakävellen on helppo tehdä huoltavia harjoituksia ja aloitteleva kuntoilija pystyy tekemään paremmin sauvakävellen kuin juosten pk-alueen harjoituksia
  • Säästä jalkoja. Sauvat tuo lisää tehoa työskentelyyn ja jo pienemmällä vauhdilla syke nousee enemmän, koska myös kädet tekevät töitä. Näin ollen jalkoihin kohdistuva iskutus on pienempi verrattuna juoksulenkkiin. Lisäksi yleensä sauvalenkille hakeudutaan maastoon, jossa alusta on pehmeämpi
  • Tehoa käsiin. Triathlonistilla kädet saa isommin rasitusta vain uidessa. Sauvojen käyttö sauvalenkillä (myös hiihtäessä) tuo lisärasitusta myös ylävartalolle ja parantaa ylävartalon lihaskestävyyttä.
  • Monipuolisia sauvalenkkejä: kannattaa yhdistellä harjoitukseen sauvakävelyä, -juoksua ja joskus myös -loikkaa. Näin saat varioitua itsellesi monipuolisia harjoituksia

 

Yllä olevalla videolla Finntriathlon-valmentaja Antti Hagqvist näyttää mallia tekniikasta. Muista seuraavat ydinkohdat:

  • sauvakävellessä suhteellisen pitkä askel ja tehosta käsityöntöä taakse
  • älä vie sauvaa ja kättä liian eteen, sauvan sompa osuu maahan noin vartalon kohdalle
  • huolehdi, että kädet tekee työtä linjassa eli ei mene edessä ristiin ja työnnä sivulle
  • juoksussa älä hae pitkää askelta vaan pyri juoskemaan mahdollisimman normaalisti. Askel mahdollisimman vartalon alle. Vältä kanta-askellusta
  • Loikkiessa nopearytminen loikka, polvi johtaa liikettä. Ponnista ylös-eteen ja tee työ pohkeella, takareidellä ja pakaralla. Loikkaa tehostaa käsityöntö.