Kelit kunnossa!

22.05.2018 15:121 kuukausi sitten

Onpa ollut kaikkien aikojen toukokuu ainakin tähän asti. Uskomattoman lämmintä ja aurinkoista keliä on riittänyt jo muutamaksi viikoksi ja loppua ei näy. Ensin ajattelin, että on muutama päivä hellettä ja järvivedet saavat mukavan lämpösysäyksen, mutta viikon jälkeen keli vain jatkui. Lopulta pääsin jo pieneen järveen uimaan eikä vedestä tarvinnut nousta kylmyyden vuoksi vaan väsymyksen. Uskomatonta on vielä se, että tämä tapahtui kolme viikkoa ennen ensimmäisiä kisoja.

 

Viime vuonna pääsin avoveteen kisaviikolla ja vedestä piti nousta vauhdilla vartin jälkeen tärinä päällä. Vedessä treenaamisesta oli näin vaikea nauttia ja uinnin tunnustelut jäivät vähiin. Tunnin avovesiuinneista ei viime kesänä voinut haaveilla ennen heinäkuuta ja silloinkin pois lähtiessä oli jo vilu päällä. Nyt olen jo heti aluksi päässyt uimaan pidempiä treenejä, joista on varmasti hyötyä kisoissa, ainakin sen merkeissä, että homma on tutumpaa ja sitä myötä olo on varmempi.

 

Aikaisempina vuosina on harmittanut, kun avovesiuintikausi on Suomessa niin lyhyt ja kausi pitää periaatteessa aloittaa suoraan kisauinnilla. Sitten huomaa elokuun lopulla kuinka mukavaa avovesiuinti on, mutta vedet alkavat jo pikkuhiljaa viilenemään. Hallissa voi tietenkin uida koko talven, mutta uinti avovedessä on niin erilaista varsinkin märkäpuvun kanssa. Hallissakin voi uida tauotta, mutta siltä päädyissä tulee käännökset, jotka rikkovat uinti rytmin. Avovedessä voi uida vaikka 2km ilman minkäänlaista taukoa ja sitähän se kisauintikin triathlonissa on.

Jos kelit jatkuu tähän tahtiin, ehkä saadaan kesälle enemmänkin märkäpuvuttomia startteja. Niissä on hieno fiilis, kun ei ole sidottuna tiukkaan ja hieman kangistavaan pukuun, joka kuumottaa kisavauhdissa.

 

Avovedessä ruskistuu.

 

Lämpimät kelit rentouttavat myös muita treenejä. Onhan se hienoa, kun voi ajaa lyhyissä ja tulee rusketusrajat. Lenkillä on myös huomattavasti helpompi viipyä pidempään, kun aurinko paistaa ja Clif Barin patukat ja energiakarkit pitävät nälän poissa.

 

 

Clif Barin energiakarkit.

 

 

Onnistuin kelien salliessa ajamaan muutaman yli neljän tunnin maantielenkin, jotka antoivat kivan sysäyksen pyöräkuntoon. Sysäykseen tosin vaikutti paljon se, että pidin talvella pitkän tauon pyörästä. Kun aloitin lenkin ajamisen uudestaan, oli jotain mitä kehittää. Tauon jälkeen oli hienoa päästä taas ajamaan, mutta tauko kyllä tuntui jaloissa. Ei mennyt kuitenkaan kuin pari viikkoa ja kehitys alkoi näkyä ja tuntua. Muutama rohkean pitkä lenkki päälle ja jalat on taas ainakin herätetty talviunilta.

Viime viikolla annoin jaloille myös vähän enemmän kyytiä, kun tein ekaa kertaa kunnon pyörä-juoksu-vaihtoharjoitustreenin. Se olikin hauskaa hommaa varsinkin, kun sain Jukan mukaan pitämään vaihtopaikkaa pystyssä ja ottamaan videomateriaalia tekniikka-analyysiä varten.

Yhdistelmätreeni olikin vauhdillisesti ja kestollisesti kovin treeni sitten hetkeen. Hyvä herätys ennen kisakautta. Parasta antia treenistä ehkä kuitenkin oli vaihtojen lisäksi juoksun videomateriaali, jota on tullut kelattua muutamaan kertaan ja mietittyä mistä mikäkin liike johtuu. Toivottavasti tällä juoksuun tulisi hieman keveyttä ja ilmavuutta.

 

Hienot kelit näyttävät jatkuvan ja ties vaikka Vanajanlinnalla päästäisiin ensi viikolla uimaan ilman märkäpukua! Jotenkin se ajatus kiehtoo, vaikka märkäpuvulla uimisessakin on omat hyvät puolensa.