Kisaeväät Joroisille

18.07.2018 13:3326 päivää sitten

 

Pari päivää enää Joroisten puolimatkan SM-starttiin ja ulkona, ilmassa ja vedessä, lämpöennätykset paukkuvat. Taitaa tulla Joroisten kisastakin aivan historiallinen, kun Valvatuksen veden lämpötila on nyt oikeasti kuin linnun maitoa.

 

Viime viikon treenit eivät menneet aivan kuten olin suunnitellut kipeytyneen vasemman nivusen vuoksi. Pyörää ja uintia pystyin treenaamaan, mutta juoksun jouduin jättämään koko viikoksi ja sama on jatkunut kuluneelle viikolle. Sunnuntaina tein vielä pitkän yhdistelmä treenin, jonka lopuksi juoksin hiljaksiin 6km, mutta nivunen ei oikein siitäkään tykännyt, joten kisaviikolle jouduin jatkamaan juoksukieltoa. Täytyy vain toivoa, että lauantaina juoksuun lähdettäessä paikat ovat sen verran vetreät, että pystyisin juoksemaan normaalia vauhtia.

 

Viime viikolla tuli sitten satsattua uinti- ja pyörätreeneihin. Tampereen Kaukajärvellä on soutukeskus, jossa on 2 km merkattu moniratainen souturata. Matkamerkit ovat aina 250 metrin välein ja veden alla näkee suoran vaijerin merkiltä merkille, jos avovesisuunnistaminen ei nappaa. Kun vaijerista siirtyy muutaman metrin poispäin, niin pääsee taas kunnon avovesitunnelmaan ja suunnistamisen makuun. Souturadalla ei tietenkään voi uida, mutta uloimman radan vieressä pääsee jo hyödyntämään merkkejä.

Kaukajärvessä on vain se huonopuoli, että vesi lämpiää todella hitaasti, joten ihan alkukesästä souturataa ei tule hyödynnettyä, kun lämpöisempiäkin järviä löytyy. Viime viikolla tulikin vielä uitua Kaukajärvessä märkäpuvulla, mutta loppuviikosta sai märkkärin jo jättää kotiin, varsinkin kun alkoi näyttämään siltä, että Joroisilla uidaan ilman märkäpukua.

 

 

Yhdistelmätreenin jälkeen vielä pulahdus Kaukajärveen!

 

  

Joroisten kisasta tuleekin varsin mielenkiintoinen, kun päästään uimaan ilman märkäpukua. Tänä kesänä on tullut tähän mennessä tosin uitua vain kaksi kunnon lenkkiä ja SM-sprintti ilman märkäpukua. Onhan se toisaalta aika erilaista, mutta toisaalta enemmän suoraan verrannollista uimahalliuintiin kuin märkäpuku-uinti, joten pitäisi olla melkeinpä paremmin hanskassa kuin märkäpuku-uinti ennen kauden alkua. Hienointa ilman märkäpukua uimisessa on, että ei ole puvun tuomia kangistuksia ja vaihdossa homma hoituu sujuvasti ilman märkäpukua. Toisaalta uinnista tulee hieman rankempi, kun jokainen käsiveto vie hiukan huonommin eteenpäin, kun puvun liu’uttavaa ominaisuutta ei ole. 

Pyöräreittiä on nyt hieman muutettu ja nyt ajetaankin kaksi lyhyempää kierrosta yhden pitkän sijaan. Toisaalta tykkäsin yhdestä pitkästä, mutta nyt on helpompi tietää missä mennään muihin kisailijoihin nähden.

Joroisten juoksureittikin on nyt uusittu ja on ilmeisesti tasaisempi, kun perälenkin isot latupohjamäet jäävät pois. Tämä sopii kyllä minulle ja varmaan monelle muullekin. No, oli mäkiä tai ei, juoksu tulee kuitenkin olemaan itselleni vaativin osuus.

 

Puolimatkalle joutuu jo vähän miettimään mitä kisaa ennen ja kisan aikana laittaa suuhunsa. Oman suunnitelmani pohjaan hieman kokemukseen ja faktoihin siitä kuinka paljon hiilihydraattia, nestettä ja kofeiinia kisaaja voi teoriassa ottaa sisään ja vielä hyötyä siitä.

Omat kisaevääni tulevat koostumaan juomien lisäksi näistä Clif Barin tuotteista:

 

Kisaeväät