Kohti Joroisten puolimatkaa

08.07.2018 14:3610 päivää sitten

Kolme viikkoa on ehtinyt jo vierähtää viime kirjoittelusta ja edellisistä kisoista. Vielä on pari viikkoa seuraaviin kisoihin eli Joroisten puolimatkalle. Vantaan kisojen jälkeinen viikko meni palautellessa ja sen jälkeen olen saanut treenata pari viikkoa Joroisten kisa mielessä. Treenejä on tosin vähän varjostanut vasemman nivusen kipeytyminen, joka on tuntunut erityisesti juostessa ja lenkkien jälkeen.

 

 

Triathlonpyörällä olen päässyt nyt jonkin verran ajamaan ja se on tullut tosiaan tarpeeseen. Ennen Vantaan perusmatkan kisaa olin ajanut pääasiassa maantiepyörällä ja vain muutaman lenkin triathlonpyörällä, jonka päälle taipuminen ja voiman tuottaminen vaatii jonkin verran enemmän treenaamista kuin mitä itse olin ehtinyt pyörän kanssa kuluttamaan. No, tämä oli tiedostettu valinta ja Vantaan kisan jälkeen oli aika työstää triathlonpyörää ja kuntoa. Päätinkin muuttaa ajoasentoa oikein kunnolla, sillä vanha asento oli selvästi liian lyhyt ja pystyssä. Mentiin siis vastakkaiseen suuntaan eli asentoon pituutta ja mataluutta. Ajaminen muuttui melkoisesti ja jopa niskakivut hellittivät, kun mahduin tangon ja satulan välissä olemaan rennosti. Tästä onkin nyt tullut ajettua jo jonkin verran lenkkiä ja asento alkaa istumaan. Saa nähdä miten helppo tuosta asennosta on nousta Joroisilla pyörän jälkeen juoksu asentoon.

 

Vantaan jälkeen tsekattiin taas pitkästä aikaa uintia Trainesensen älylättärimiehen Rikun kanssa. Kuvaajista löytyikin taas parantamisen varaa ja sain uusien vinkkien myötä uutta motivaatiota altaaseen ja avoveteen. Tällä viikolla alkuviikon uintitreenit menivät hallissa huonon kelin vuoksi. Olihan se mukava saada taas kunnon hallitreenejä alle.

 

Viime viikolla suuntasimme Jukan kanssa Tahkolle, kun lauantaina kisattiin Tahko MTB maastopyörämaraton kilpailu. Tapahtuma onkin Suomen suurimpia ja suurin lajissaan kerätessään viivalle noin 2300 lähtijää. Tämä on melkoinen määrä, kun tarkkailee hetken Suomen muiden maastopyöräkisojen lähtijämääriä. Minulle pidennetty viikonloppu Tahkolla tarkoitti vaihtelua treenimaastoihin ja huoltohommia Jukan kisan aikana.

 

Huoltohommissa Savon hiekkateillä!

 

 

Järviveden kylmyys ei jotenkin houkuttanut ajopäivän jälkeen, joten suuntasin Spahan sen toivossa, että sieltä löytyisi edes yksi vapaa rata 25 m altaassa. Niinhän siinä kävi, että yksi rata oli säilytetty kuntouimareille lasten ilmatyynyradan viedessä neljästä radasta kolme. Hieman sain hölmistyneitä katseita kylpylässä rentoutuvilta ihmisiltä, kun tulin treeni-intoa puhkuen kisalakki päässä altaan reunalle. Ei ilmeisesti oikein istunut kylpylän stereotypiaan. No, jokainen rentoutuu tavallaan ja sain hyvän allastreenin uusien tekniikkavinkkien siivittämänä.

 

 

Uinnin lisäksi ehdin käymään juoksemassa ja muistelemassa Tahkon pitkänmatkan triathlonin juoksuosuuden tuskia. Tahkolta löytyy todella pitkät puurappuset Tahkovuoren päälle. Matkaa taitaa tulla noin 800 m ja 1000 rappusta. Hyödynsinkin näitä portaita juoksulenkin lomassa ja sain hyvää vaihtelua pitkään juoksulenkkiin.

 

 

Rapputreeniä vesisateessa!

 

 

Ensi viikon ehtii vielä treenata kohti Joroisoisten kisaa, josta lähden hakemaan oman ajan parantamista etenkin juoksuosuudella. Pyöräosuus tulee olemaan hieman arvoitus, sillä pyöräjalka ei ole ollut ihan niin varman tuntuinen kuin edellisinä vuosina. Uintiosuus taas riippuu paljon myös siitä pääseekö uimaan kenenkään kanssa ja kuinka kova aallokko mahtaa olla. Mutta vielä ehtii muutaman hyvän treenin tekemään ennen palauttelua.

 

Pitkällä pyörälekillä. Clif Barin tuotteet ovat hyviä, sillä ne ovat vatsaystävällisiä!