Treenikautta parhaimmillaan

14.03.2018 13:505 kuukautta sitten

Maaliskuu. Ulkona sataa lunta ja on nollakeli. Kovat pakkaset antoivat periksi, mutta lisää lunta kertyy maahan. Kevät ei taida kuitenkaan olla ihan vielä ovella. Loppuviikoksi on taas luvattu pakkasta ja upeaa talvikeliä. Onhan se hienoa, että talvi näyttää talvelta. Toivottavasti myös kesästä tulee kesän näköinen. Katsoessa ulos ikkunasta tuntuu hieman oudolta, että kolmannen triathlonkauteni alkuun on enää reilu 10 viikkoa. Toisaalta Suomi on siitä hieno maa, että voimme elää täydellisiä vuodenaikojen muutoksia, joten kaikki voi muuttua hetkessä.

 

 

Talviset polut!

 

 

Tulevana kesänä kilpailuohjelmassa tulee olemaan taas hienoja Finntriathlonin tapahtumia. Viime vuodesta poiketen en kuitenkaan ole ajatellut kiertää #kerääkokosarjaa vaan olen mukana Vanajanlinnalla, Joroisilla ja Vierumäellä. Viime vuonna olin pari kuukautta todella väsynyt Tahkon täydenmatkan jälkeen. Onneksi kausi tosin päättyi Tahkon kisaan, mutta tänä kesänä haluan jatkaa kautta vielä ainakin elokuun lopulle ja päästä Vierumäelle kisamaan, joka on ehdoton suosikki kisapaikkani. Muuten kisakalenteria on vielä tarkoitus täydentää, mutta tuosta saa jo mukavan rungon kaudelle.

 

Kisakalustona uudelle kaudelle jatkuu viime kauden triathlonpyörä Specialized Shiv ja maantiepyörä S-Works Tarmac, jotka ovat järjestetty sponsorointi yhteistyössä Parolassa sijaitsevan pyöräliike Hatusen kanssa.  Kesällä järjestetään myös kerran kuussa maantiepyörillä yhteislenkkiä Hatusen pihasta. Niiden aikataulua voi tarkemmin seurata Hatusen Facebook-sivulta. Tiedossa on siis taas kilpailuja sprinttimatkasta puolimatkaan, mutta tänä vuonna en näillä näkymin ole lähdössä täydelle matkalle.

 

Viime vuonna tuli treenattua paljon pyörää aina loppu vuoteen asti, kun olimme hieman pidemmän jakson Espanjassa. Vuorilla pyöräily on kyllä todella hienoa treeniä, kun välillä saa kivuta jopa tunnin yhtäjaksoisesti eikä ajan kulua edes huomaa, kun maisemat paranevat ja koko ajan tuntee huipun lähestyvän. Huipulta, kun laskee vielä treenihurmassa toisen puolen serpentiinilaskun alas niin kotiin saa taas kivuta ja laskea ainakin tarpeeksi. Kotona voikin sitten ihmetellä miten tuohon lenkkiin sai hurahtamaan reilu neljä tuntia tai jopa viisi. Vastaava treeni harjoitusvastuksella voisi olla ennemmin henkinen kuin fyysinen koitos. Ainoa yhtäläisyys on treenin jälkeinen nälkätila, joka johtuu joko fyysisestä rasituksesta tai täydellisestä tylsistymisestä. Kumpi sitten vie paremmin eteenpäin?

 

Mäkilenkkiä Ranskassa

 

 

Pyöräilyn lomassa syksyn/talven treenikauteen mahtui tietenkin juoksua ja uintia. Syksyllä ehdin nauttimaan vielä avovesiuinnista ilman märkäpukua meriveden ollessa 24 °C. Oli upeaa uida sinisessä vedessä, jossa aina välillä näki erilaisia kaloja. Suomessa, kun järvivesi on melko usein hyvinkin sakeaa ja mustaa. Vaikka viime kesänä pääsin uimaan Suomen Kuolimo-järveen, joka on yksi kirkkaimmista järvistä ja sitä se todellakin oli! Hieno kokemus mustien järvien jälkeen. Talvi tulee kuitenkin myös Espanjaan ja lopulta oli aika siirtyä halliuintiin.

 

Sinisissä vesissä ilman märkäpukua.

 

 

Syksyllä tuli hyvien kelien innoittamana myös juostua todella pitkiäkin lenkkejä mihin en ole aikaisemmin pystynyt. Olin melkoisen yllättynyt, että jalat kestivät ja annoin mennä, kun kulki. Hyvän juoksujakson katkaisi kuitenkin joulukuun alun sairastelut ja hyvää menoa oli aika hieman rajoittaa.

 

Viimeiset viikot on tullut vietettyä ahkerasti Tampereen Kalevan uimahallissa, joka on kyllä aivan paratiisi. Hallissa on 50 m allas, lämpimät ja kuivat pukuhuoneet, suihkuveden lämpötilaa saa säädettyä ja kaikille on hellävaraista saippuaa tarjolla, suihkutiloissa on monta saunaa, allas on puhdas ja kaikkialla on muutenkin yleisesti siistiä. Näitä asioita osaa arvostaa, kun on pyörinyt tarpeeksi kauan Espanjalaisessa uimahallissa.

Talven aikana onnistuin jotenkin löytämään oikeanlaista rytmiä ja rentoutta uintiin. Uinti tuntuu liikkuvan eteenpäin ilman turhaa häsläystä ja treenin jälkeen hartioissa ja selässä on rento-olo. Tämä on hienoa, sillä se tekee uintitreeneistä huomattavasti mukavampia ja kroppa voi kehittyä. Saa nähdä kuinka hyvin tämä säilyy, kun alkaa ruuvia kiristämään kohti kesää.

 

 

Treenit jatkuu uinnilla ja tulihan luntakin vielä mukavasti, jos uinnin lomasta pääsisi laduille.